Jolanta Przezak nauczyciel bibliotekarz Szkoła Podstawowa w Charłupi Malej
Wizyta w Powiatowej Bibliotece Publicznej w Sieradzu- zwiedzanie lokum biblioteki. Spotkanie z pracownikiem Załęczańskiego Parku Krajobrazowego .
cele operacyjne: Uczeń zna pojęcia: czytelnia i wypożyczalnia dla dorosłych, dla dzieci, katalog alfabetyczny, działowy, ilustrowany, magazyn biblioteczny zna zasady opracowywania zbiorów bibliotecznych, pamięta godziny pracy biblioteki dla dzieci, zna regulaminu biblioteki, Uczeń dostrzega różnice między biblioteką szkolną a publiczną, rozumie rolę książki w życiu człowieka, dostrzega przydatność komputerów i katalogów w szybkim wyszukiwaniu informacji, Uczeń potrafi zlokalizować siedzibę Biblioteki Publicznej w Sieradzu, zachowywać się w niej zgodnie z poznanym regulaminem, umie opisać drogę książki w bibliotece od kupna do udostępnienia jej czytelnikowi, potrafi prawidłowo obchodzić się z książką
CELE OGÓLNE:
1.Zapoznanie uczniów z lokum i formami działalności Biblioteki Publicznej w Sieradzu 2.Przygotowanie do samodzielnego korzystania ze zbiorów bibliotek innych niż szkolna
Formy pracy: zespołowa, grupowa, indywidualna
Metody pracy: pogadanka, pokaz, instruktaż, rozmowa kierowana
Środki dydaktyczne: Zbiory biblioteki, katalogi biblioteczne, pomieszczenia biblioteki, komputery, księgi inwentarzowe, stempel biblioteki, czytnik kodów kreskowych, rzutnik, slajdy, egzemplarze skamienielin.
PRZEBIEG ZAJĘĆ :
Wprowadzenie
Rozmowa przed budynkiem biblioteki na temat jej patrona, dni i godzin otwarcia, przeznaczenia
W bibliotece- zwiedzanie budynku
Odczytanie w holu biblioteki treści plakatów i ogłoszeń na temat prelekcji, konkursów, wystaw organizowanych najbliższym czasie przez placówkę.
Wejście do części biblioteki mieszczącej zbiory dla dzieci. Przywitanie się uczniów z panią kierownik.
Zwiedzanie budynku biblioteki ( czytelnia i wypożyczalnia dla dzieci i dorosłych, magazyny biblioteczne itp. ) Zapoznanie uczniów ze specyfiką pracy bibliotekarza dla dzieci i dla dorosłych, z zadaniami biblioteki publicznej.
W wypożyczalni dla dzieci
- omówienie rodzaju i układu zbiorów - rodzaje katalogów bibliotecznych - droga książki od kupna do użytkownika - sposoby wyszukiwania książki poprzez katalog komputerowy - regulamin biblioteki
W czytelni dla dzieci
- przedstawienie tytułów prasy prenumerowanej przez bibliotekę dla młodych czytelników - prezentacja innych zbiorów czytelni - omówienie zasad korzystania ze zasobów czytelni
Udział w prelekcji na temat: Parki Krajobrazowe- Załęczański Park Krajobrazowy przeprowadzonej przez pracownika ZAK:
1. Wyjaśnienie pojęć: park narodowy, park krajobrazowy, rezerwat przyrody. 2.Oglądanie slajdów przedstawiających położenie Załęczańskiego Parku Krajobrazowego. 3.Omówienie i zaprezentowanie w formie przeźroczy najciekawszych miejsc na terenie parku tj. jaskiń, stawów, kamieniołomów, fauny i flory. 3.Pokaz skamienielin pochodzących z prezentowanego obszaru 4.Dyskusja na temat sensowności działań służących ochronie przyrody
Zakończenie
Podziękowanie pracownikom biblioteki za okazaną gościnę i prelekcję. Wypożyczenie książek w bibliotece przez część uczniów. Ustalenie terminu kolejnego spotkania.
Ewaluacja
Uczniowie oceniają zajęcia poprzez udzielenie informacji zwrotnej.
Zajęcia w bibliotece publicznej uważam za: -bardzo interesujące - interesujące - nudne - nie widzę sensu uczestniczenia w tego typu zajęciach.
Analiza wyników:
W zajęciach przeprowadzonych w Powiatowej Bibliotece Publicznej w Sieradzu brali udział wszyscy uczniowie klasy V Szkoły Podstawowej w Charłupi Małej ( 100%). Wszyscy uczestnicy zajęć (100%) ocenili je jako bardzo interesujące.
Wnioski końcowe:
1. Kontynuować współpracę z biblioteką publiczną. 2. Nawiązać współpracę z innymi bibliotekami działającymi w mieście, muzeum, BWA. 3. Zorganizować spotkania z ciekawymi mieszkańcami Sieradza.
mgr Jolanta Przezak |